Friday, October 18, 2013

الأرض كروية.. عن مشروع قانون تنظيم التظاهر

انا كنت ساكتة ومش راضية اقول اي حاجة عن مشروع قانون تنظيم التظاهر لحد ما اقراه، بس لسه قارية النص من شوية، وصراحة ما قدرتش اكمله عشان معدتي قلبت والله! هو بس أنا عايزة أطرح عدة تساؤلات بريئة والله!

هو مش المفروض ان اي حكومة محترمة بتبقى باصة لقدام؟ أمامها يعني! امال احنا ليه ربنا بالينا بحكومات واشخاص بيبصوا تحت رجليهم ويمكن مش واصلين لرجليهم، دول يادبك باصين لركبهم الصراحة! يعني هدف الحكومة الوحيد، او أيا كان من يحكم الآن - وهو ليس السيسي في تقديري المتواضع جدا - دلوقتي انهم يحطوا عالاخوان ويخلصوا من مظاهراتهم ومسيراتهم عشان مش قادرين يتحملوا منظر الاخوان وهما بيتظاهروا وزهقوا من التعامل التقليدي بتاع تأجير البلطجية والغاز والخرطوش والقبض العشوائي في حالات الشغب او التجمهر؟ على فكرة انا أؤيد ان الاخوان يعملوا مسيرات ويبان حجمهم الحقيقي، وهو من حقهم على فكرة، وما تستغربوش، انا مش باطيق الاخوان وتابعوا بوستاتي لو حد شاكك! بس لو الاخوان او اي حد ناوي يطلع مسيرة او مظاهرة يطلع لكن بدون أي تعدي على مواطنين آخرين، وأكرر مواطنين وليس منشآت عشان ابو ام المنشآت الصراحة!

طبعا واضح ان القانون مش حايحط عالاخوان فقط، لأ! ده حايحط على أي حد تاني يتظاهر او يعبر عن رأيه! يعني باختصار حضراتكم اللي بتقروا البوست ده ايا كان توجهكم السياسي سواء كنتم سيسي فانز او فلول او ثوار او اخوان او متعاطفين مع اخوان الخ وأيا كان هدفكم من المسيرة: اعتراض على أداء الحكومة، اعتراض على مواد الدستور زي ما عملنا السنة اللي فاتت من غير تصريح، حضراتك سيتم تطبيق مواد هذا القانون عليكم! يعني من الآخر مشروع قانون عشان حالة آنية بيفكرنا بالقوانين المسلوقة المشبوهة على غرار قانون العزل السياسي اللي اتعمل السنة اللي فاتت عشان عمر سليمان يخرج بره سباق الرياسة! مشروع قانون تنظيم التظاهر الجديد لا يبني لدولة ديمقراطية حديثة واللي بننادي بيها بقالنا سنين، بل يكرس لنفس الدولة البوليسية القمعية التي قامت ثورتان لاسقاطها!

ملحوظة بقى عالماشي كده: لولا مظاهرات 30 يونيو اللي كانت من غير اخطار وتصريح وخلافه ماكناش عرفنا نعمل اي حاجة مع الاخوان! يعني باختصار لو حضرتك كان المفروض ناخد تصريح بالتظاهر ما كانش حاينفع تنطق ولاتقول بم ضد الاخوان او ضد اي سلطة مش عاجبانا! سؤالي التاني بقى ازاي الحكومة الغبية دي بتعيد نفس أخطاء الاخوان وتفكر بالمنطق المعوج ده وكأنها حاتفضل في الحكم طول عمرها! السؤال بقى مين اللي بيحكم؟ ومين اللي متحكم؟ ومين اللي بيطلع بالأفكار اللولبية بتاعة القوانين الجبارة دي؟

وأخيرا: هل الحكومة أخدت بالها ان الأسلوب ده هو نفسه اللي كان بيتبعه الاخوان وهم في الحكم؟ يعني بينسوا انه وارد جدا انهم ما يبقوش في السلطة وان القوانين اللي طلعوها عشان يطلعوا عين فصيل معين ستطبق عليهم يوما ما! ولنا في الاخوان عبرة!

هو بس لو اللي في السلطة ياخدوا بالهم من حقيقتين ان أولا: هم ليسوا مخلدين وثانيا: ان الأرض كروية وبتدور حول نفسها! والله كانت حاجات كتير جدا حاتتغير! بس نقول ايه بقى!
 Common sense is not common anymore
#عبث #غباء #مصر_حلوة_والصين_كمان

للاطلاع على نص القانون http://www.egypt1.info/egyptblog/?p=2446

No comments:

Post a Comment