Thursday, March 28, 2013

عن ابراهيم عيسى

هي الناس مصدقة فعلا موضوع ان #ابراهيم_عيسى متهرب من الضرايب؟يعني الناس دي فعلا عندها مخ وبتفكر وشايفاه زفت اوي كده؟ وبسرعة كده نسيوا هجومه على الاخوان وخروج موضوع الضرايب المريب ده فجأة؟ أليس فيكم رجل رشيد يربط ما بين الاثنين؟ مش شايفين انه انتقام؟ خالص؟؟
وبعدين ماله ابراهيم عيسى؟  مضايق ناس كتير اوي كده ليه؟ يمكن عشان ناجح ومستقيم؟ مش عارفة! يمكن ما اعرفوش شخصيا، بس ليا اتنين من أعز اصدقائي، أحمد عيد وعمرو صلاح، صحفيين في التحرير، واصدقاء مقربين له، بالأحرى هو استاذهم ومعلمهم، الاتنين دول تحديدا، فيهم كم نقاء واستقامة ونضافة ما شفتهاش في اي حد بيلعب سياسة، ومتهيألي مش حاشوف! عمرو واحمد (اصدقائي من حوالي 6 سنوات) بيكنوا كل احترام للأستاذ ابراهيم عيسى وأكدوا لي مرارا وتكرارا انه بالفعل مش بيظهر عكس ما يبطن، ولا هو ممثل، بالعكس، هو بالفعل رجل محترم، يقول ما يفعل ويفعل ما يقول! هو بالنسبة لي صوت الضمير والعقل والموضوعية! يمكن ناس تختلف معايا، بس انا عمري ما حاغير نظرتي له! هو استاذي حتى لو لم أكن مقربة منه مثل أصدقائي، استاذي بكتاباته وببرامجه، التي يقول فيها قولة حق، بالرغم من اختلاف ناس كتير عليها!
الصيف اللي فات اتعرفت على واحدة من عاصري الليمون، مصرة ان ابراهيم عيسى مخابرات! ليه بقى؟ عشان كان بيهاجم #مرسي بحدة ايام الجولة التانية لانتخابات الرياسة! على اساس ان هجومه ده لصالح #شفيق! هي كانت تفتخر انها رشحت الاستبن! مش عارفة ليه الصراحة! بس اتذكر اني قابلتها في مناسبة اجتماعية سعيدة وما رضتش اني ادخل في حوار سخيف معاها وابوظ المود! بس بجد نفسي اعرف هي دلوقتي عاملة ايه!وشايفة نفسها ومرسي ازاي!
 باختصار، بالنسبة لي #ابراهيم_عيسى من أكثر الرجال استقامة ووضوحا وتمسكا بالمبادئ! انا اتابعه على مدار سنوات منذ بداية اصدار الدستور الأولى مرورا بالاصدار الثاني لها ثم التحرير! اقرأ كل مقالاته وكتبه، أشاهد كل برامجه! وأشهد بأني لم أجده يوما موالسا او منافقا او أو مداهنا أو مدلسا أو مطبلا لأي نظام سواء كان مباركي او عسكري او اخواني! ما سر حرص الناس على تشويه البعض! لماذا كل هذا الاصرار على الحاق الأذى بالآخر! لا اعلم السر! لكنني على يقين أن ابراهيم عيسى باق بكتاباته ومواقفه... والآخرين الى زوال!
 مشيرة صالح
سيدي جابر في 28 مارس 2013
 

No comments:

Post a Comment